شناسایی راسته شگ ماهیان ( ایران)


راسته شگ ماهیان
Order: Clupeiformes
این راسته دارای 3 خانواده است
Family: Clupeidae(1
Family: Engraulidae (2
Family: Chirocentridae (3

خصوصیات راسته
Clupeiformes :
این راسته از مهمترین ماهیانی هستند که بخوبی شناسایی شده اند . 

همگی در آبهای سطحی یا پلاژیک زندگی می کنند در منطقه ای که میزان نور زیاد است واکثر آنها بصورت گروهی زندگی می کنند و فیلتر فیدر (Filter feeder) می باشند از پلانکتونها تغذیه میکنند . مهمترین سازگاریهایی که برای این نوع زندگی ( سطح آب ) وجود دارد ، عبارتند از دارا بودن فلسهای نقره ای ، فشرده بودن بدن دارا بودن keel در زیرشکم ، دهان قابل انعطاف ، دارا بودن خارهای آبششی متراکم و نازک ، بدن کتابی . فلس ها نقره ای است . 
فلس های نقره ای با برخورد نور باعث پخش شدن نور و کتابی بودن بدن کمک بیشتری به پخش شدن نور می کند و این امر باعث کاهش صید این ماهی توسط ماهیان شکارچی میگردد. قطر بدن آنها کم است و از پهلو ها فشرده شده است ( کتابی شکل است ) کتابی بودن و نقره ای بودن قسمت پایینی بدن سبب می شود که برای ماهیانی که در سطح پایین تر زندگی می کنند ماهی در روشنایی قسمت بالا محو شوند .
برعکس قسمت پشت بدن تیره تر است و سبب می شود که در زمینه تاریک قسمت پایین محو شوند و این موارد باعث حفاظت ماهی می شود . دهان نسبتا" بزرگ و خارهای آبششی در این ماهی متراکم است . دراین راسته کیسه شنا با استخوانهای گوش داخلی ارتباط دارد این امر باعث افزایش حساسیت شنوایی می شود . Clupeiformesفاقد دستگاه وبر هستند . از طرف دیگر ارتباطی بین کیسه شنا و جلوی دستگاه گوارش و نیز با قسمت انتهای دستگاه گوارش و مخرجها وجود دارد ، کیسه شنا دراین ماهیان یک قسمتی و فیزوستوم است . 
این ارتباطات کیسه شنا باعث می شود هوا سریعتر از کیسه شنا خارج شده و باعث تغییرمکان ماهی در عمق می شود و این فرم کیسه شنا کمک زیادی به تغییر عمق ماهی در زمان کوتاه می گردد . چون این ماهیان رفتارهای جمعی دارند این تغییرات عمق ها ایجاد حبابهای زیادی در سطح آب می کند . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد