5 غذای مورد نیاز هر خانم

 5 غذای مورد نیاز هر خانم

حبوباتحبوبات را باید دست کم 3 تا 4 وعده در هفته مصرف کرد.
سوزان کراوز، کارشناس تغذیه می‌گوید: «حبوبات چربی اندکی دارند، آنها منبع خوبی از پروتئین و فیبر بوده و در برابر بیماری قلبی و سرطان سینه از شما محافظت می‌کنند.»
وی می‌افزاید: «حبوبات آن قدر به‌نظر معمولی می‌رسند که کسی به چشم غذای فانتزی سالم به آنها نگاه نمی‌کند، اما در حقیقت حبوبات یکی از سالم‌ترین غذاهایی هستند که هر خانمی می‌تواند بخورد.»

در پژوهش‌هایی که در ژورنال بین‌المللی سرطان به چاپ رسید، پژوهشگران دریافتند که به‌طور کلی حبوبات و به ویژه عدس، می‌توانند مانع از ابتلا به سرطان سینه شوند. همچنین در پژوهش دیگری که در ژورنال آرشیو طب داخلی چاپ شد، پزشکان دریافتند مصرف بقولات می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.
سوزان کراوز می‌گوید: «حبوبات منبع خوبی از فیبرهای محلول و نامحلول بوده و می‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. همچنین حبوبات به‌ دلیل داشتن ماده ایزوفلاوون می‌توانند در تنظیم هورمون‌ها و بهبود مشکلات حین قاعدگی خانم‌ها و نشانگان پیش از قاعدگی مفید واقع شوند.»
نشانگان پیش از قاعدگی، وضعیتی است که در آن فرد قبل از شروع عادت ماهانه دچار بی‌حوصلگی، افسردگی یا حالت‌های مشابه می‌شود.

سویا
 از جمله غذاهایی است که ایزوفلاوون زیادی دارد، اما این ماده در منابع دیگری مثل شبدر قرمز، ماش، جوانه یونجه و نخود هم یافت می‌شود.
خانم کراوز اضافه می‌کند:«حبوبات ماده‌ای به نام مهار‌کننده پروتئاز دارند که می‌تواند در برابر سرطان سینه اثر محافظ داشته باشد.مهار‌کننده پروتئاز تقسیم سلول‌های سرطانی را کند کرده و به این ترتیب از درست شدن تومور جلوگیری می‌کند.»
نکته مهم دیگر اینکه حبوبات منبع پایداری از اسید فولیک هستند که برای خانم‌ها در سنین باروری بسیار پر اهمیت است. اگر قصد باردار شدن داشته باشید،این ماده به سلامت نوزاد آینده تان کمک شایانی می‌کند.


غذاهای قرمزشما باید در هفته دست کم 3 تا 5 وعده غذاهای قرمز مانند گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت قرمز و پرتقال سرخ مصرف کنید.ماده مغذی مهمی که در این خوراکی‌ها وجود دارد، لیکوپن است.لیکوپن بیشتر به خاطر تأثیر خوبی که در جلوگیری از سرطان پروستات دارد،شناخته شده؛ اما این ماده فواید زیادی هم برای خانم‌ها دارد.برخی پژوهش‌ها اثر این ماده را در جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه نشان داده‌اند.
به علاوه، تارا میلر می‌گوید: «لیکوپن آنتی اکسیدانی قوی است که از شما در برابر ابتلا به بیماری قلبی محافظت می‌کند.»
تازه‌ترین پژوهش‌ها حاکی از آنند که لیکوپن، با جلوگیری از اثرات زیانبار اشعه فرابنفش روی پوست،به شما کمک می‌کند سال‌های بیشتری پوست شاداب و جوان داشته باشید.
 
ویتامین D
یک خانم باید روزانه دست کم 400 واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کند.برای دریافت این ماده می‌توان از شیر کم چرب غنی شده با ویتامین D، یا آب پرتقال غنی شده با این ویتامین استفاده کرد.
خانم سامر نقش ویتامین D را این طور توضیح می‌دهد: «ویتامین دی برای کلسیم رسانی به استخوان‌ها ضروری است،خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد و می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، ام.اس و تومورهای سینه، تخمدان و روده بزرگ مؤثر باشد.»
در حقیقت مطالعات انجام شده اخیر در دانشگاه سان دیگو کالیفرنیا نشان می‌دهند مصرف ویتامینD می‌تواند از بروز نصف موارد سرطان سینه،تخمدان و روده بزرگ در ایالات متحده آمریکا پیشگیری کند. متأسفانه زنان زیادی در جهان با کمبود این ویتامین دست به گریبان هستند.علت اصلی این امر نیز محروم بودن از نور مستقیم آفتاب است.بدن ما برای ساختن ویتامین D نیازمند تماس مستقیم نور آفتاب با پوست است.
با وجودی‌که ویتامین D در منابعی چون ماهی‌های  تون، آزاد و ساردین یافت می‌شود، اما متخصصان غذاهای غنی شده با ویتامینD مانند شیر غنی شده را بهترین منبع این ویتامین می‌دانند.

توت ها
توت فرنگی و تمشک دو عضو از خانواده‌ای هستند که فرنگی‌ها آن‌ها را با نام خانواده «بری» می‌شناسند.علت این امر وجود پسوند «بری» در نام لاتین اعضای این خانواده از گیاهان است.زغال اخته نیز در این خانواده است.
بهتر است هر هفته 3 تا 4 وعده از این گیاهان در رژیم غذایی گنجانده شود. ویژگی طلایی میوه این گیاهان، داشتن ماده‌ای به نام آنتوسیانین است که اثر ضد سرطان داشته و به ترمیم سلول‌های بدن کمک می‌کند.پژوهش‌ها نشان می‌دهند این ماده می‌تواند از ابتلا به انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان سینه و دستگاه گوارش پیشگیری کند.
خانم کراوز می‌گوید: «میوه‌های خانواده «بری» ویتامین C و اسید فولیک زیادی هم دارند که برای همه خانم‌ها در سنین باروری لازم است.همچنین این میوه‌ها اثر آنتی اکسیدان قوی دارند که نه تنها از قلب محافظت می‌کند،بلکه می‌تواند پیری پوست را هم به تعویق بیندازد.» و در نهایت این میوه‌ها ماده‌ای به نام لوتئین دارند که باعث تقویت بینایی می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد